Do najväčšej európskej kampane na podporu udržateľnej mobility sa zapája rekordný počet samospráv

16.09.2023
Do najväčšej európskej kampane na podporu udržateľnej mobility sa zapája rekordný počet samospráv

Slovensko sa dnes pridalo k desiatkam krajín, ktoré sa nasledujúce dni zapájajú do Európskeho týždňa mobility. Tisícky miest a obcí po celej Európe tak od 16. do 22. septembra organizujú bohatý a zaujímavý program s cieľom zvyšovať v spoločnosti povedomie o udržateľnej mobilite. Kampaň u nás vyhlasuje Ministerstvo životného prostredia SR a národným koordinátorom je Slovenská agentúra životného prostredia.

Rekordných 69 samospráv sa tento rok zapája do Európskeho týždňa mobility (ETM). Cieľom kampane je podnietiť v obyvateľoch zmenu správania v prospech aktívnych foriem dopravy (bicykel, pešia chôdza, hromadná doprava), vďaka čomu by poklesli presuny autami v našich mestách a obciach. Témou 22. ročníka ETM je „Šetri energiu“, ktorá poukazuje na dôležitosť znižovania energetických nákladov a spotreby fosílnych palív v oblasti dopravy s cieľom dosiahnuť udržateľnú a efektívnu mobilitu.

Mestá, obce a organizácie v nich pôsobiace sa pri plánovaní aktivít pre verejnosť, alebo špecifické cieľové skupiny, mohli obrátiť na Slovenskú agentúru životného prostredia (SAŽP). „Od júnového vyhlásenia kampane poskytujeme poradenstvo a konzultácie, v metodických materiáloch ponúkame ako inšpiráciu príklady dobrej praxe z minulých ročníkov ETM. Spolupracujeme s lokálnymi koordinátormi kampane priamo v regiónoch. Preto vieme, že v mnohých mestách bolo zavedených viacero opatrení, ktoré podnietia obyvateľov chodiť viac pešo, alebo využiť na presun bicykel či verejnú dopravu,“ uviedol Matej Kerestúr, generálny riaditeľ SAŽP. Mnohé samosprávy si pre obyvateľov v rámci Európskeho týždňa mobility pripravili odborné konferencie, vzdelávacie aktivity či tematické podujatia a realizujú rôzne opatrenia v oblasti dopravy. „Ak sa pozrieme do hlavného mesta, práve tam prebehla významná premena Vajanského nábrežia v prospech aktívnych foriem dopravy. Takáto zmena vyvolala búrlivú diskusiu aj vlnu nevôle, hlavne zo strany motoristov, ale práve takéto usporiadanie dopravy, kde má verejná doprava väčší priestor a zvyšuje sa bezpečnosť peších a cyklistov, je aj cieľom kampane ETM, “ vysvetlila koordinátorka kampane Andrea Štulajterová.

V meste Lučenec napríklad počas trvania Európskeho týždňa mobility zapožičajú do tamojších škôl zdieľané bicykle. Žiaci budú môcť počas telesnej výchovy získavať zručnosti na bicykli  a vzdelávať sa v oblasti cyklistickej dopravy. V Martine si zasa pripravili propagačnú kampaň v spolupráci s mestskou políciou s názvom Jazdíme bezpečne a prechádzame ohľaduplne. Školáci budú s políciou usmerňovať aj dopravu na najfrekventovanejších priechodoch pre chodcov. V Nových Zámkoch sa chystajú úplne uzavrieť pre motoristov centrálny mestský okruh a tento priestor ponúknuť kolobežkárom, korčuliarom a cyklistom. Kultúrne zariadenia Petržalky  organizujú celodennú akciu zameranú na aktívny a bezpečný pohyb bicyklom po tejto bratislavskej mestskej časti. Po spoločnej jazde riadenej lektormi na bicykloch sa všetci účastníci stretnú na námestí, kde sa uskutoční bicyklová exhibícia – BIKESKILLS SHOW. Trnavský samosprávny kraj pripravil pre obyvateľov počas trvania kampane možnosť nákupu celosieťových predplatených cestovných lístkov na prímestskú dopravu v celom kraji s takmer polovičnou zľavou. „Všetky zapojené subjekty týmto vyzývam, aby svoje aktivity po skončení Európskeho týždňa mobility prihlásili aj do národnej súťaže o Cenu ETM. Vyhlasujeme ju s cieľom vyzdvihnúť a verejne oceniť úspešné slovenské samosprávy a organizácie, ktoré vytvárajú podmienky pre udržateľnú mobilitu vo svojich sídlach. Zároveň môžu poslúžiť ako inšpirácia aj pre ostatné mestá a obce na Slovensku,“ uzavrel minister životného prostredia Milan Chrenko.

Európsky týždeň mobility vyvrcholí 22. septembra Dňom bez áut s tradičným mottom „Nechajte auto doma“. Jeho cieľom je poukázať na to, že existujú aj prijateľnejšie formy dopravy ako je individuálna motorová.

Viac informácií o kampani je dostupných na www.eurotm.sk.

Mediálnymi partnermi kampane ETM 2023 sú: Rádio Lumen, RTVS – štúdio Banská Bystrica, Rádio Regina Východ, Rádio Regina Západ a Rádio Regina Stred. Kampaň je možné sledovať aj na Facebooku a Instagrame.


Ďalšie novinky

Participatívne stretnutie v Púchove

16. 4. 2024

Participatívne stretnutie v Púchove

V divadelnej sále mesta Púchov sa 12. apríla 2024 uskutočnilo participatívne stretnutie k tvorbe Stratégie adaptácie  mesta Púchov. Stretnutia sa zúčastnili zainteresované strany mesta Púchov a pracovníci SAŽP. Stratégiu adaptácie spracováva  ako pilotný projekt SAŽP v rámci plánu hlavných úloh. Ide o implementáciu metodiky, ktorá bola  vypracovaná v roku 2023. Slovenská agentúra životného prostredia si vybrala mesto Púchov ako aktívnu samosprávu v oblasti životného prostredia a ako dvojnásobného víťaza v súťaži ENVIROMESTO 2021 a 2023.
Vieme, čo jeme?

11. 4. 2024

Vieme, čo jeme?

Jesť musíme všetci. Vieme však, aký vplyv má jedlo na zmenu klímy a naopak? Pestovanie, výroba, ale aj zneškodnenie potravín má veľkú uhlíkovú stopu, ktorou negatívne prispievajú k zmene klímy. Zmena klímy zase vplýva spätne na kvalitu a množstvo potravy, na našu schopnosť vypestovať si dostatok jedla. Na poľnohospodárske účely využívame viac zeme než kedykoľvek predtým, a ak nezmeníme svoje konzumné návyky a systém produkcie potravín, nárast populácie bude dopyt po pôde len zvyšovať.
Environmentálne ocenenie Zelený Merkúr si prevzala spoločnosť  STRABAG s.r.o.

10. 4. 2024

Environmentálne ocenenie Zelený Merkúr si prevzala spoločnosť STRABAG s.r.o.

Súťaž Zelený Merkúr zviditeľňuje a oceňuje environmentálne správanie firiem podnikajúcich v Banskobystrickom samosprávnom kraji. Do aktuálneho ročníka sa prihlásilo až sedem firiem, čo je najviac za celú existenciu súťaže. Ocenené organizácie sa v rámci svojho podnikania snažia o rovnováhu medzi ekonomickým záujmami a spoločenskou zodpovednosťou voči životnému prostrediu.